Festiwal Muzyki Dawnej Anima Musica organizowany jest przez Polskie Stowarzyszenie Przyjaciół Muzyki Dawnej od czterech lat. Podczas dotychczasowych edycji Festiwalu można było wysłuchać koncertów w wykonaniu artystów tej miary co Elżbieta Stefańska, zespół Ars Nova czy zespół Obsidienne pod kierunkiem Emmanuela Bonardot. Tegoroczna, czwarta już, edycja Festiwalu obejmie swym zasięgiem Gdańsk i Gdynię. Także w tym roku nie zabraknie muzycznych indywidualności!
PROGRAM:
14 października 2006, godz. 19.00,
Ratusz Staromiejski - Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk.
Spektakl renesansowy "Ballo d'Amore"
w wykonaniu baletu dworskiego ARDENTE SOLE
Renesansowe tańce włoskie i francuskie rozpalają gorące emocje wśród zaproszonych na zabawę gości. Przez kilka chwil renesansowe rytmy i melodie, wyrafinowane choreografie wprowadzają publiczność w świat miłosnych intryg rozkwitających na dworskim balu.
choreografia - Romana Agnel, Fabritio Caroso
kostiumy - Monika Polak-Luścińska
15 października 2006, godz. 19.00.
Ratusz Staromiejski - Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk
Koncert "Viva Vivaldi"
Zespół muzyki barokowej BALTIC BAROQUE (Estonia)
20 października 2006, godz. 19.00
Franciszkańskie Centrum Kultury, Gdynia
Koncert Młodych Wykonawców - "If music be a food of love"
Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku
pod kierownictwem artystycznym prof. Piotra Kusiewicza
Mira Kaźmierczak, Hanna Hipp, Jan Mądrala, Marcin Pomykała, Magdalena Palec, Michał Wajda - Chłopicki, Ewa Lalka,
basso continuo:Witosława Frankowska - klawesyn, Jadwiga Rudka - Stefaniak - wiolonczela.
21 października 2006, godz. 19.00
Franciszkańskie Centrum Kultury, Gdynia.
Opera domowa na dwoje skrzypiec. Mozart i jego czasy
SIRKA-LIISA KAAKINEN-PILCH (skrzypce) i ZBIGNIEW PILCH (skrzypce)
15 - 17 października 2006
Akademia Muzyczna, ul. Łąkowa 1-2, Gdańsk
Kurs tańca renesansowego prowadzony przez Romanę Agnel.
Spotkanie organizacyjne 14 X 2006, godz. 10:00 w Akademii Muzycznej w Gdańsku,
sala 320 (żółty budynek)
Zajęcia:
niedziela: 11:00 - 14:00
poniedziałek: 11:00 - 13:00 i 15:00 - 17:00
wtorek: 10:00 - 12:00 i 12:30 - 14:30
Osoby zainteresowane udziałem w kursie prosimy o kontakt e-mail: barokmusic@wp.pl
Ceny biletów na koncerty:
Normalny - 15 zł
Ulgowy - 10 zł
Koncert Młodych Wykonawców - wstęp wolny
Do nabycia przed koncertami
Ceny biletów grupowych do negocjacji
Kurs tańca renesansowego - wstęp wolny
Organizatorzy:
Polskie Stowarzyszenie Przyjaciół Muzyki Dawnej (https://pspmd.republika.pl/)
Nadbałtyckie Centrum Kultury (www.nck.org.pl)
Franciszkańskie Centrum Kultury (www.fck.gdynia.franciszkanie.pl)
Akademia Muzyczna w Gdańsku (www.amuz.gda.pl)
ARTYŚCI:
ARDENTE SOLE
Balet Dworski - Ardente Sole założony i kierowany przez Romanę Agnel, tancerkę i choreografa. Od 1997 roku grupa zawodowych tancerzy klasycznych poświęca się studiowaniu i odtwarzaniu tradycyjnych tańców dworskich, stale rozwijając i doskonaląc znajomość tradycji dworów polskich i europejskich różnych epok oraz technikę tańca. Efektem tej pracy są widowiska historyczne, w których z równym pietyzmem odtworzone zostają średniowieczne, renesansowe czy barokowe układy choreograficzne, stroje oraz zwyczaje dworskie. Podstawą do tworzenia choreografii są traktaty pochodzące z XV i XVI wieku. Zapisy te pozwalają dziś wiernie odtworzyć i zaprezentować autentyczne układy taneczne sprzed wieków. Zachowana ikonografia tańców dawnych jest też inspiracją do tworzenia autorskich choreografii.
Projektowaniem kostiumów dla Baletu Dworskiego "Ardente Sole" zajmuje się pani Monika Polak-Luścińska; scenograf teatralny, plastyk, kostiumograf.
Balet Dworski "Ardente Sole" uczestniczy w przedstawieniach operowych w kraju i za granicą, realizuje nagrania dla Telewizji Polskiej, wielokrotnie gościł na Festiwalu Jana Sebastiana Bacha w St. Donat (Francja), Festiwalu średniowiecznym w St. Antoine (Francja), brał też udział w Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej (Wilanów). W sierpniu 2000 roku "Ardente Sole" był gospodarzem (i jednym z wykonawców) pierwszego na świecie Festiwalu Tańców Dworskich w Krakowie, który odtąd odbywa się cyklicznie. Oprócz prezentowania własnych spektakli "Ardente Sole" występuje ze znakomitymi solistami; Kennethem Weissem (klawesyn), Elżbietą Stefańską (klawesyn), Jaapem Ter Lindenem (wiolonczela barokowa) - oraz zespołami muzyki dawnej: The Spirit of Gambo (Hannower, Niemcy), Il Tempo (Warszawa), Dancerye (Warszawa), Le Concert de l'Hostel Dieu (Lyon, Francja), La Grande Ecurie Et La Chambre De Roy (Francja), Ricercar Consort (Bruksela, Belgia), Musica Poetica (Annecy, Francja).
Romana Agnel
Tancerka, choreograf, historyk sztuki, założycielka jedynego w Polsce profesjonalnego Baletu Dworskiego - Ardente Sole. Jest absolwentką Społecznej Szkoły Baletowej (klasa prof. Marty Mirockiej) w Krakowie, ale swoje umiejętności w zakresie tańca charakterystycznego oraz tańców historycznych i dworskich zdobyła we Francji. Naukę podjęła w Paryżu, najpierw u prof. Antoinette Guedy (w Le Ballet Légendaire d'Ile de France), a następnie u Martine Pichon (w zespole tańców średniowiecznych i renesansowych Le Bal Paré). Uwieńczeniem szkolenia zawodowego były zajęcia z tańca barokowego u Cecilli Gracio Moura w VII konserwatorium w Paryżu, a także doświadczenia zdobyte pod kierownictwem Marie-Geneviéve Massé w Thěâtre Baroque de France. Tancerka nadal dzieli swoje życie zawodowe pomiędzy Polskę i Francję. We Francji występuje jako solistka w spektaklach z klawesynistą Kenethem Weissem. W Polsce jako choreograf i tancerka współpracuje z m.in. z Warszawską Operą Kameralną, Teatrami w Krakowie i Zamkiem Królewskim w Warszawie. Prowadzi zajęcia z tańców historycznych na Akademii Muzycznej w Krakowie oraz liczne kursy w swoich specjalizacjach (w Polsce i na świecie). Romana Agnel miała okazję wielokrotnie pracować wspólnie z wybitnymi osobowościami świata baletu i muzyki, m.in. uczestniczyła w przygotowaniu (jako choreograf, współreżyser i tancerka) przedstawień operowo - baletowych pod dyrekcją Jeana-Clauda Malgoire'a. Prezentowała także tańce historyczne z towarzyszeniem znakomitych solistów - Jaap'a Ter Lindena - wirtuoza wiolonczeli barokowej, Elżbiety Stefańskiej - klawesynistki. Największą zawodową pasją Romany Agnel jest jednak praca we własnym zespole Ardente Sole (Gorejące Słońce), który założyła w 1997 roku w Krakowie. To tutaj w pełni rozwija swoje fascynacje artystyczne, dba o każdy szczegół autorskich przedstawień. Współpracuje z muzykami specjalizującymi się w wykonywaniu muzyki dawnej, tworzy choreografie, uczy swoich tancerzy technik tańca historycznego. Projekty Romany Agnel cechuje wnikliwa dbałość o walory artystyczne, poczynając od choreografii opartych na traktatach europejskich mistrzów tańca po z pietyzmem zaprojektowane kostiumy i rekwizyty inspirowane historyczną ikonografią.
BALTIC BAROQUE (Estonia)
Zespół muzyki barokowej
GRIGORI MALTIZOV - Flauto dolce, Musical direction
ELE RAIK - oboe
KAIDO VÄLJA - violin
TERJE RAIDMETS - violin
SOFIA MALTIZOVA - cello
REINUT TEPP - harpsichord
Zespół muzyki barokowej BALTIC BAROQUE został utworzony przez estońskiego znawcę i wykonawcę muzyki dawnej Grigori Maltizova. Zespół wykonuje muzykę barokową z XVII i XVIII wieku i odtwarza jednocześnie ducha i atmosferę ówczesnych koncertów, szczególnie poprzez pochodzące z epoki stroje i instrumenty lub też ich dokładne repliki. "W bezpośrednim przekazie muzyki barokowej decydującą rolę pełnią - forma muzyczna, bogactwo intonacji i interpretatacja" - w ten sposób Grigori Maltizov definiuje styl i credo zespołu. BALTIC BAROQUE nagrał dotąd 7 płyt z muzyką Frescobaldiego, Vivaldiego, Couperina, Telemanna, Bacha i Haendla. Aktualnie pracuje nad nowymi projektami nagraniowymi "Muzyka królewska" oraz "Koncerty Vivaldiego". Podczas nagrań zespół używa klawesynu, w którym piórko klawesynowe zrobione jest z naturalnego pióra kruka i dzięki temu instrument wytwarza dźwięk zbliżony do XVII - XVIII wiecznego klawesynu, co stanowi unikat w skali świata.
BALTIC BAROQUE występuje w Estonii i zagranicą. Dał m.in. koncert dla króla i królowej Szwecji. Jako jeden z niewielu zespołów na świecie miał zaszczyt wystąpić w pałacach moskiewskiego Kremla - Arsenale i Pałacu Patriarchów. W gazecie Konserwatorium Moskiewskiego "Antique Music", w recenzji po koncertach zespołu na Moskiewskim Kremlu można było przeczytać - "Program obejmujący czasy Piotra Wielkiego, znakomicie wykonany przez zespół BALTIC BAROQUE był wart wysłuchania. Zaiste - reformy Piotra wielkiego w Pałacu Patriarchów!". W 2003 zespół z dużym sukcesem wykonał program "Royal music" na jednym z najbardziej prestiżowych festiwali w Rosji - "Pałace Sankt Petersburga", który odbył się w ramach obchodów jubileuszu 300-lecia istnienia Sankt Petersburga. Zespół dał 2 koncerty w najlepszych wnętrzach pałacowych Sankt Petersburga - Pałacu Menshikova oraz Sali Tronowej Pałacu Katarzyny Wielkiej w Carskim Siole. Po tych występach BALTIC BAROQUE otrzymał ponownie zaproszenie na festiwal "Pałace Sankt Petersbura" w roku 2004, gdzie wykonał program wspólnie z zespołem z Niemiec "Internationales Ensemble der Akademie fur Alte Musik Oberlausitz" podczas koncertu finałowego w Ermitażu. Charyzma i warsztat zespołu są doceniane zarówno przez słuchaczy jak i krytyków muzycznych. Recenzenci określają BALTIC BAROQUE jako: "Znakomity", "Świeży i atrakcyjny, dający niemal fizyczną przyjemność", "Naturalnie utalentowani" - Moscow News, "znakomity występ" - Early Music (po koncertach w Pałacach moskiewskiego Kremla).
SIRKKA-LIISA KAAKINEN-PILCH
Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch ukończyła Akademię Sibeliusa w Helsinkach w klasie skrzypiec Yoshiko Arrai i Kaji Saarikettu, doskonaląc następnie swe umiejętności w klasie mistrzowskiej Any Chumachenko w Monachium. Jej oficjalny debiut miał miejsce w 1991 roku w Helsinkach. Jednocześnie rozwijała swe zainteresowania wykonawstwem muzyki dawnej studiując grę na skrzypcach barokowych w Hadze u Moniki Hugget i w Amsterdamie u Lucy van Dael. Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch jest członkiem słynnego zespołu muzyki współczesnej AVANTI, a także "Helsinki Chamber Strings", "Battalia", "Sixth Floor Orchestra". Poza Finlandią utrzymuje regularne kontakty z "Amsterdam Baroque Orchestra", "Orkiestrą XVIII wieku", "Concerto Copenhagen", "La Stravaganza Koeln". Jest wieloletnim koncertmistrzem znakomitego zespołu Collegium Vocale z Gandawy, z którym występowała wielokrotnie także i w Polsce. Obecnie, grając na skrzypcach, altówce i violi d'amore, występuje na całym świecie jako solistka i kameralistka. Bardzo ważnym aspektem w jej karierze artystycznej jest praca z orkiestrami filharmonicznymi, którymi dyryguje od pulpitu koncertmistrza. Związana jest z wieloma orkiestrami fińskimi, z Orkiestrą Filharmoniczną w Stavanger (Norwegia), z De Philharmonie w Antwerpii(Belgia). W latach 2000-2001 była gościnnym profesorem w Hochschule fuer Musik w Bremie (Niemcy). Obecnie wykłada skrzypce i altówkę barokową na Akademii Sibeliusa w Helsinkach, a od 2005 roku jest profesorem w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Kopenhadze.
ZBIGNIEW PILCH
Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie. Jego Mistrzem był Zbigniew Szlezer. Jednocześnie studiował skrzypce barokowe pod kierunkiem Zygmunta Kaczmarskiego. W owych latach koncertował ze wszystkimi prawie zespołami muzyki dawnej. Przez wiele lat był członkiem orkiestry "Sinfonietta Cracovia". Od 2006 roku jest III dyrygentem orkiestry Filharmonii Wrocławskiej. Wykłada skrzypce barokowe i altówkę barokową na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jest koncertmistrzem orkiestry Harmonologia, dyrygowanej przez Jana Tomasza Adamusa. Współpracuje z Warszawską Operą Kameralną. Prowadzi kursy mistrzowskie w ramach Festiwalu Bachowskiego w Swidnicy i Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. Koncertuje głównie jako solista, ale także kameralista. Za granicą współpracuje z fińską "Battalia", duńskim "Concerto Copenhagen", Belgijskim "Collegium Vocale" z Gandawy, hiszpańskim "Al Ayre Espanol", czeską "Musica Florea". Interesuje go całość muzyki instrumentalnej od XVI do XXI wieku, szczególnie wirtuozowskiej muzyki skrzypcowej. Gra na skrzypcach barokowych i współczesnych, altówce i violi d'amore. Mieszka w Krakowie, bardzo lubi gotować, uwielbia koleje, najbardziej kocha grać recitale solowe.