Polskie Stowarzyszenie Przyjaciół Muzyki Dawnej
zaprasza na
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
VIII Gdyński Festiwal Muzyki Dawnej ANIMA MUSICA
22 maja - 1 czerwca 2010 roku
Bilety w cenie 20 zł normalny i 10 zł ulgowy do nabycia godzinę przed koncertem. Rezerwacje: barokmusic@wp.pl
Na Koncert Młodych Wykonawców i Warsztaty gry na pianoforte wstęp wolny !!!
22 maja 2010 r. (sobota) godz. 19.00
Muzeum Miasta Gdyni - Gdynia, ul. Zawiszy Czarnego 1
Bilety: 20 zł (normalny) i 10 zł (ulgowy)
Zespół Alla Francesca<:/>
Brigitte Lesne - śpiew, harfa średniowieczna, harfa gotycka, instrumenty perkusyjne
Pierre Hamon - flety proste, flet traverso, bansuri, flet podwójny, pipe & tabor, dudy
Carlo Rizzo - tamburyny (tammorra, tamburello), śpiew
W programie pieśni trubadurów, włoskie istanpitty i tarantele oraz pieśni sefardyjskie.
ALLA FRANCESCA powstała w 1989 roku. Stworzyli ją członkowie zespołu Ensemble Gilles Binchois: Brigitte Lesne (śpiew, harfa), Emmanuel Bonnardot (śpiew, skrzypce) i Pierre Hamon (flety). Współpracując nadal z Ensemble Gilles Binchois, są również autorami osobnych projektów. Lesne kieruje żeńskim zespołem wokalnym Discantus, Bonnardot kieruje zespołem wokalno-instrumentalnym Obsidienne, a Hamon pracuje jako solista w różnych składach. Alla Francesca koncentruje się na muzyce wieku XIII, XIV i XV (sztuce trubadurów oraz polifonicznych dziełach XV-wiecznych).
23 maja 2010 r. (niedziela) godz. 19.00
Muzeum Miasta Gdyni, Gdynia ul. Zawiszy Czarnego 1
Bilety: 20 zł (normalny) i 10 zł (ulgowy)
Zespół La Morra:
Eve Kopli - śpiew
Hanna Järveläinen - śpiew
Corina Marti - flety
Michał Gondko - lutnia
Elizabeth Rumsey - fidel
LA MORRA (www.lamora.info) poświęca się wykonawstwu muzyki powstałej w Europie w okresie tzw. Jesieni Średniowiecza i Wczesnego Renesansu (ok. 1300 - ok. 1500) - nie stroniąc jednak od wypadów poza wytyczone sobie granice (np. dedykowanych zespołowi dzieł Borisa Yoffe). Założona w 2000 r. i ochrzczona tytułem słynnego utworu H. Isaaca formacja szybko zadomowiła się na międzynarodowym rynku muzyki dawnej, goszcząc na scenach takich imprez jak Festival van Vlaanderen (Brugge, Mechelen, Antwerpen), Netwerk Oude Muziek / Holland Festival (Utrecht), Rencontres de Musique Médiévale (Le Thoronet), Freunde Alter Musik (Bazylea) czy Il Canto delle Pietre w średniowiecznych kościołach Lombardii. Liczne występy w całej Europie, transmisje radiowe oraz dotychczas wydane płyty sprawiły, iż LA MORRA uważana jest obecnie za jedną z wiodących europejskich formacji w swej dziedzinie. Epitety "wirtuozowskie", "uwodzicielskie" "przekonujące" - użyte przez francuski magazyn "Diapason" - często przewijają się w międzynarodowej prasie muzycznej w odniesienu do interpretacji zespołu. LA MORRA spotyka się i pracuje w Bazylei (Szwajcaria), rodzinnym mieście Scholi Cantorum Basiliensis - instytucji o ponad 70-letniej tradycji nauczania interpretacji muzyki "dawnej". Zespół składa się głównie z absolwentów Scholi i liczy od czterech do ośmiu wokalistów i instrumentalistów (w zależności od założeń programowych). Kierownictwo artystyczne i koordynację zespołu sprawują Michał Gondko i Corina Marti.
PERCORSI ITALIANI - muzyczne pejzaże XIV-wiecznych Włoch
Artystyczną produkcję muzyczną XIV-wiecznych Włoch określono niegdyś jako "jeden z najjaśniejszych meteorytów w historii muzyki" (N. Pirotta) który "znienacka rozświetlił mrok i zniknął tak nagle, jak się pojawił" (M. Long). Metafora ta niezwykle trafnie definiuje charakter muzyki włoskiego trecento - fenomenu, który w stosunkowo krótkim czasie osiągnął poziom wysoko rozwiniętej kultury, by w ostateczności ustąpić miejsca napływającej z północy Europy muzyce kompozytorów franko-flamandzkich. Niniejszy program poświęcony jest temu, co z owej fascynującej kultury muzycznej włoskiego trecento zachowało się do naszych czasów. Pomimo, iż są to już jedynie okruchy, ich zestawienie kreuje pejzaż równie barwny i żywotny co freski wciąż zdobiące ściany wczesnorenesansowych włoskich świątyń i pałaców, w których muzyka ta niegdyś rozbrzmiewała. Obok kompozycji sztandarowych postaci włoskiej muzyki artystycznej - w tym fascynującego Johannesa Ciconii, kompozytora rodem z Walonii, pierwszego z wielkich oltramontani, łączącego w swej twórczości elementy tradycji północno- i południowoeuropejskich - w programie rozbrzmiewa także muzyka sakralna (laude spirituali) tworzona przez nieznanych autorów dla potrzeb bractw religijnych działających w bogatych miastach środkowych Włoch (zwłaszcza we Florencji) oraz kunsztowna muzyka instrumentalna (w tym utwory z kultywowanego od XIII wieku gatunku estampie).
28 maja 2010 r. (piątek) godz. 19.00
Muzeum Miasta Gdyni, Gdynia ul. Zawiszy Czarnego 1
Wstęp wolny
Koncert Młodych Wykonawców
Zespół Concitato:
Dagmara Dąbkowska - skrzypce
Natalia Brodzińska - skrzypce
Weronika Kulpa - wiolonczela
Maciej Zakrzewski - klawesyn
Małgorzata Węgrzyn - lutnia, gitara
W programie koncertu utwory Dario Castello, Louis Couperina, G. F. Telemanna,
Jana Sebastiana Bacha, Antonio Vivaldiego.
ZESPÓŁ CONCITATO - pracuje od 2008 roku pod kierunkiem dr Małgorzaty Skotnickiej. Młodzi muzycy doskonalili swoje umiejętności pod kierunkiem mgr Henryka Kasperczyka (I Letnia Akademia Muzyki Dawnej Poznań), Sigiswalda Kuijkena (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku) oraz mgr Danuty Zawady (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku). Zespół zdobył I nagrodę w VII Międzynarodowym Festiwalu Kultury Dawnej w Malborku (2009). Ostatnia współpraca z wokalistami- Moniką Cichocką oraz Sławomirem Bronkiem zaowocowała wystawieniem Stabat Mater G. B. Pergolesiego w 300 rocznicę śmierci kompozytora w kościele św. Barbary w Gdańsku. Zespół występuje z włoską oraz niemiecką muzyką XVII i XVIII wieku koncertując na Pomorzu.
29 maja 2010 r. (sobota) godz. 19.00
Muzeum Miasta Gdyni, Gdynia ul. Zawiszy Czarnego 1
Bilety: 20 zł (normalny) i 10 zł (ulgowy)
Zespół Silva Rerum:
Danuta Zawada - skrzypce
Maja Mirocha - flet
Małgorzata Skotnicka - klawesyn
Agnieszka Oszaniec - wiolonczela barokowa
W programie koncertu utwory: J. S. Bacha i C. P. E. Bacha.
SILVA RERUM ('Las Rzeczy') - w tradycji staropolskiej to rodzinna księga rzeczy wartych utrwalenia w pamięci, tworzona z dnia na dzień, zgodnie z biegiem rodzinnej historii. Księgi takie powstawały w polskich rodzinach szlacheckich począwszy od XVI aż do końca XVIII wieku. Koncerty zespołu Silva Rerum są jakby 'muzyczną' wersją takiej księgi. Są one tworzone w oparciu o trzy idee, ważne dla członków zespołu: DZWIĘK. Przywrócenie instrumentów dawnych w kulturze współczesnej jest jak otwarcie drzwi do nieznanego świata nowych brzmień. Wrażliwy twórca może tym samym zbliżyć się do piękna i różnorodności języka muzyki XVII i XVIII wieku. DIALOG. Każde wydarzenie muzyczne jest szczególnym spotkaniem. Spotkaniem wykonawcy z kompozytorem sprzed wieków. Intymnym spotkaniem muzyków współwykonujących koncert. Pełnym napięcia i ciepła spotkaniem zespołu z publicznością. INFORMACJA. Przygotowując koncerty zespół zawsze stara się rozumieć i prezentować muzykę w szerokim kontekście historycznym. Inspiracje czerpie z historii, kultury społecznej, sztuki baroku, zapisków barokowych muzyków. Ci ostatni podkreślali często, że tylko ten, kto wykształcił w sobie 'bon gout' - dobry smak - może wykonywać muzykę w sposób piękny. Zespół Silva Rerum dąży do tego zarówno na płaszczyźnie estetycznej, jak i intelektualnej. Zespół SILVA RERUM powstał z inicjatywy absolwentek Akademii Muzycznej w Krakowie, Konserwatorium w Amsterdamie, Królewskiego Konserwatorium w Brukseli, specjalizujących się w grze na instrumentach historycznych. W repertuarze zespołu znajduje się muzyka kameralna i orkiestrowa kompozytorów barokowej i klasycznej Europy. Silva Rerum pracuje także nad poszerzaniem repertuaru o kompozycje współczesne przeznaczone na instrumenty historyczne, w tym utwory pisane specjalnie na zamówienie muzyków zespołu.
Johann Sebastian BACH Carl Philipp Emanuel
Koncert zainspirowany spotkaniem, które odbyło się 7 maja 1747 roku w Poczdamie. Jan Sebastian Bach, uznany organista, słynący z umiejętności improwizatorskich, zaproszony zostaje na dwór Fryderyka Wielkiego, na którym funkcję nadwornego klawesynisty pełni Carl Philipp Emanuel.
Wyobrażenie ojca improwizującego dla króla w obecności syna, skłoniło nas do odtworzenia innych muzycznych spotkań tych dwóch oryginalnych, tak różnych od siebie stylistycznie kompozytorów. Szukałyśmy przede wszystkim kompozycji kameralnych, które pojawiają się w nieco zmienionych wersjach u obu muzyków, utworów przypisywanych 'jednemu z Bachów', lecz o nie do końca jasnym autorstwie, a także kompozycji wyrazistych, oddających 'istotę' muzyki każdego z twórców. Tak powstała opowieść o wzajemnym szacunku i inspiracji, przybliżająca nas do rozumienia, czym był w baroku 'styl' i 'kompozytorski smak'.
30 maja 2010 r. (niedziela) godz. 20.00
Muzeum Miasta Gdyni, Gdynia ul. Zawiszy Czarnego 1
Bilety: 20 zł (normalny) i 10 zł (ulgowy)
Wystąpią:
Katarzyna Drogosz - pianoforte
Krzysztof Stencel - róg
W programie koncertu utwory Rossini, van Beethovena, Danziego.
KATARZYNA DROGOSZ - jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu, Conservatorium van Amsterdam w klasie pianoforte oraz Musikhochschule Freiburg w klasie historycznych instrumentów klawiszowych. W 2007 roku zdobyła wyróżnienie na prestiżowym międzynarodowym konkursie "Musica Antiqua" w Brugii, w kategorii pianoforte solo. Koncertuje w Polsce i za granicą, współpracuje z uznanymi instrumentalistami i wokalistami. Uczestniczyła między innymi w Festiwalu Muzyki Dawnej w Utrechcie ("Fringe"), Festiwalu Bachowskim w Świdnicy oraz w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Dawnej w Wieliczce. Uczyła gry na pianoforte w ramach Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie oraz Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. Prowadziła warsztaty interpretacji połączone z wykładami i koncertami na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.
KRZYSZTOF STENCEL - muzyk kameralista i wykładowca Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jego pasją jest wykonywanie muzyki na instrumentach historycznych - należy do pierwszego pokolenia polskich muzyków specjalizujących się w grze na rogu naturalnym. Po otrzymaniu tytułu magistra sztuki w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Mieczysława Korcza kontynuował naukę u Williama VerMeulena w Houston. Swój warsztat wykonawczy rozwijał również w trakcie wielu kursów mistrzowskich u takich znakomitych muzyków jak Radovan Vladkovic czy Erwin Wieringa. Działając jako pedagog prowadzi również klasę rogu podczas Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Lidzbarku Warmińskim. Jest też pierwszym waltornistą orkiestry instrumentów dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej. Wspólpracuje z wieloma polskimi i zagranicznymi orkiestrami: World Orchestra For Peace, Nacht Music, Sinfonia Cracovia, Arte dei Suonatori czy Musica Aeterna.
31 maja 2010 r. (poniedziałek) godz. 11.00
Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. F.Chopina w Gdańsku - Wrzeszczu ul. Partyzantów 21A
Wykład Katarzyny Drogosz: "Pierwsze stulecie fortepianu - instrument, repertuar, drogi do interpretacji"
31 maja 2010 r. godz. 15.00-18.00- 1 czerwca 2010 r. godz. 10.00-13.00
Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. F.Chopina w Gdańsku - Wrzeszczu ul. Partyzantów 21A
Warsztaty Katarzyna Drogosz - pianoforte