stat
Impreza już się odbyła
Aktualna edycja:
Gdynia Design Days 2024
PATRONAT

Gdynia Design Days

W tym roku po raz kolejny Gdynia stanie się letnią stolicą designu. To już 11 edycja festiwalu Gdynia Design Days skierowanego do profesjonalistów i entuzjastów wzornictwa. Hasło tegorocznej edycji - ERROR - mieści szereg interpretacji. Jak je rozumieć?

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM

Error z łaciny oznacza błąd, a jako czasownik mówi o wędrowaniu i tułaczce. Słowo używane od wieków, dziś kojarzone jest przede wszystkim z awarią systemu operacyjnego. To także niezgodność z obowiązującymi regułami, brak porozumienia między rozmówcami, niejasne komunikaty w przestrzeni społecznej i wirtualnej. W efekcie znajdujemy się w nieustannym stanie wytrącenia z równowagi, w którym zawodzą wszystkie znane nam metody działania. Jesteśmy zmuszeni do poszukiwania skutecznych, często niestandardowych rozwiązań.

Szybko zmieniająca się rzeczywistość wymaga nowych umiejętności odczytywania kodów. Nadmiar możliwości wiąże się z narastającą frustracją i większym polem do popełnienia błędu. Dochodzimy do momentu przeładowania i przesytu - erroru. Zbyt duża ilość opcji, nadmiar dóbr, wiadomości i impulsów z zewnątrz doprowadza do polaryzacji społeczeństwa i wypaczenia idei wolności. Obserwujemy rozluźnienie więzi rodzinnych i towarzyskich, czego efektem jest malejące poczucie przynależności. Emocjonalne potrzeby zaspokajają relacje wirtualne, a fizyczny dotyk staramy się zastąpić kontaktem z maszyną. Tryb offline stał się nieosiągalnym dla wielu luksusem, tak jak brak narzucających się, spersonalizowanych reklam można uznać za rzadki przywilej. Każdego dnia oferowane są nam zbędne innowacje i technologie, które nie tyle odpowiadają na realne potrzeby, co tworzą nowe.

Stoimy przed wyzwaniem przewartościowania naszych potrzeb i określeniem wspólnych priorytetów. Celem jest zrównoważony rozwój, zapewniający poczucie bezpieczeństwa i sensu. Odpowiedzialność za przyszłość leży w rękach każdego z nas, ale to projektantom przypisywana jest rola prekursorów. Ich zadanie polega na wskazaniu problemów, analizie i próbach ich rozwiązania. Czy wiemy, gdzie iść dalej?

Gdynia od lat utrzymuje status miasta innowacyjnego, zdolnego poszerzać horyzonty gospodarcze i społeczne. To tutaj rozwinął się polski handel morski, a z Dworca Morskiego na pokładzie legendarnych transatlantyków, swoją podróż w przyszłość rozpoczęło tysiące Polaków udających się na emigrację.

W lipcu podczas Gdynia Design Days pokażemy czym jest współczesny error. Wspólnie zastanowimy się czy jesteśmy przygotowani na awarię i czy wykonaliśmy "kopię zapasową" najważniejszych danych.

Na festiwalowych wystawach przejrzymy dostępne informacje i poznamy możliwe scenariusze, a podczas dyskusji i warsztatów zastanowimy się nad dalszą wspólną drogą. Festiwal w Gdyni to czas rewizji dotychczasowych metod działania i poszukiwania nowych strategii. To najwyższy moment by określić, jakiego życia chcemy lub raczej jak określimy nasze limity.

Na co warto zwrócić szczególną uwagę w tegorocznym programie?

Projektanci kontra nadmiar
Hasło GDD2018 - ERROR - mieści w sobie szereg interpretacji. Jednym z współczesnych błędów współczesnego świata jest przeładowanie. Problem nadmiaru informacji i dóbr stanowił punkt wyjścia do wystawy głównej "Error. Czy chcesz kontynować?" kuratorowanej przez Izabelę Bołoz oraz przygotowanej przez Dorotę Stępniak wystawy "Overload / Przeładowanie". Zadamy sobie pytania - jakie są granice zależności człowieka od technologii? Jak zachować równowagę między rzeczywistością cyfrową i analogową? Ile jesteśmy w stanie poświęcić dla własnej wygody? O uzależnieniu od technologii i generowaniu danych porozmawiamy w bloku ERROR podczas wykładu Michała Mazura (TrendNomad). Kwestię tę poruszą też Anton Drachuk i Marco Bar Goria w prelekcji "Ludzki błąd przy pracy ze sztuczną inteligencją".

Design, który pomaga
ERROR to także stawianie czoła nieoczekiwanemu. Zadaniem projektantów jest nie tylko ułatwianie codziennego życia, ale także reagowanie na kryzysy. O tym jak projektować w dobie zmian klimatycznych i konfliktów opowie wystawa "Empatia, teraz!" (kurator: Michał Bachowski). Z kolei wystawa "(Nie)ożywione", przygotowana przez Agnieszkę Jacobson-Cielecką i Karola Murlaka, pokaże możliwości nowych, ekologicznych materiałów opracowanych w odpowiedzi na problem nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych. Podczas festiwalu sprawdzimy także, jak wykorzystywać innowacje w designie dla podniesienia komfortu życia osób z niepełnosprawnościami. Wystawa "MyHand" to prezentacja projektu wykorzystującego druk 3d do samodzielnego wykonywania spersonalizowanych protez parametrycznych (zespół kuratorski: Wiesław Bartkowski, Monika Brauntsch, Dorota Cetnarska, Michał Piasecki, Dorota Kabała). Ekspozycji towarzyszyć będą warsztaty, podczas których uczestnicy dowiedzą się jakie korzyści przynosi współpraca w interdyscyplinarnych zespołach łączących kompetencje projektowe, technologiczne i naukowe.

Projektanci i przedsiębiorcy w jednej drużynie
W tym roku po raz trzeci w programie GDD znajdą się wydarzenia łączące design z biznesem. Pakiet szkoleniowy "Design językiem Biznesu" skierowany jest do przedsiębiorców chcących nawiązać relacje z projektantami. Wydarzenie obejmuje 2 dni po brzegi wypełnione spotkaniami ze specjalistami z całego świata. Za harmonogram odpowiada agencja strategiczna Change Pilots - Henryk Stawicki i Justyna Turek. Z kolei cykl wykładów i warsztatów "Stwórz i Sprzedaj" przeznaczony jest dla twórców, chcących z sukcesem wprowadzić swoje produkty na rynek. W ramach wydarzenia uczestnicy będą mieli okazję skorzystać ze wskazówek m.in. Magdy Przelaskowskiej z zespołu Google oraz Dariusza Puzyrkiewicza, współautora "Biblii e-Biznesu". Co więcej na GDD2018 zostanie zaprezentowana trzecia seria produktów marki "MANUBA kolekcja GDD" opartej na współpracy lokalnych rzemieślników z projektantami. W tym roku opiekę kuratorską nad projektem objęła pracownia projektowa Witamina D - Małgorzta Knobloch i Igor Wiktorowicz.

Dzieciaki, do dzieła!
"A kuku. Ilustrowane historie" to wystawa do oglądania, czytania i tworzenia, skierowana do dzieci i dorosłych o dziecięcej wrażliwości. 15 prac najlepszych polskich rysowników pokaże różnorodność i talent grafików i twórców ilustracji. Każdego dnia na festiwalu dzieci będą mogły wziąć udział w warsztatach rozwijających umiejętności manualne i wyobraźnię. Zbudują miasto z Lego i port z tektury, stworzą drewniane intarsje, skonstruują tipi. Najmłodsi poznają także możliwości nowych technologii podczas warsztatów z technik multimedialnych.

Rusz w miasto
GDD to doskonała okazja do nawiązania nowych znajomości i naładowania się energią do działania. Punktem spotkań towarzyskich i wymiany spostrzeżeń będzie Strefa Spotkań ulokowana w prototypowni PPNT Gdynia. To tutaj - w centrum festiwalowych wydarzeń, uczestnicy napiją się kawy przygotowanej przez TŁOK Kawiarnię, przejrzą książki o tematyce designu i odpoczną. W wielu gdyńskich i trójmiejskich kawiarniach, sklepach i instytucjach natknąć się będzie można na mniejsze wystawy i dobrze zaprojektowane produkty - nie tylko polskich twórców. Poszukujący relaksu znajdą ukojenie w Terminalu Designu w Parku Rady Europy, gdzie zaprezentowana zostanie wystawa #offline, pokazująca wyjątkowe przedmioty wyposażenia wnętrz (LUMANN). W poszukiwaniu inspiracji warto udać się do Klubu Marynarki Wojennej "Riwiera", który na czas festiwalu zmieni się w Dom Idei Design Alive. Aktywnych uczestników festiwalu ucieszy również 5-kilometrowy bieg Design Parkrun wzdłuż Bulwaru Nadmorskiego. Natomiast w dniach 7-8 lipca warto wybrać się do Cechu Rzemiosła i Przedsiębiorczości, gdzie na fanów rzeczy dobrze zaprojektowanych czekać będą targi designu Gdynia Design Days ♥ Bakalie

Identyfikacja wizualna
Temat festiwalu był inspiracją do wyjścia poza ramy standardowej identyfikacji wizualnej i stworzenia instalacji, zawierającej szereg symboli, komentujących kondycję dzisiejszego designu m.in odhumanizowanego manekina, kable, symbolizujące zawodność technologii czy zbitą filiżankę, oznaczającą nieużytkowość. W nawiązaniu do błędu komputerowego tzw. "bluescreenu" identyfikacja jest ciemnoniebieska.

Plakat Gdynia Design Days 2018 posiada 3 warianty liternicze. Dzięki temu w mediach cyfrowych można go używać jako dynamiczną animację.

Autorem identyfikacji wizualnej GDD2018 jest Patryk Hardziej, a fotografie wykonała Małgorzata Popinigis.