stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

W wyjątkowej scenerii zabytkowego Parku Kolibki w Gdyni po raz kolejny gościć będą artyści i fani muzyki świata. Jak co roku, oprócz trzech dni koncertów w malowniczym miejscu, przestrzeń całego miasta będzie żyła kulturą z czterech stron świata - w Gdyni odbędą się warsztaty, wystawy, spotkania filmowe i inne imprezy powiązane z festiwalem organizowanym przez Fundację Kultury Liberty.

mar 4

wtorek, g. 19:00

Gdynia,
bilety 199 - 289 zł
Kup bilet
lip'25 18-20

piątek - niedziela

bilety 160 zł
Kup bilet
PROGRAM

folk / reggae / world - koncerty w Trójmieście


Piątek, 29 lipca, godz. 19:00
Gdynia, Park Kolibki
BONGA [Angola]
KEL ASSOUF [Niger / Mali / Mauretania / Algieria / Ghana / Nigeria / Francja]
SVJATA VATRA [Ukraina / Estonia]
BUBLICZKI [Polska]

Sobota, 30 lipca, godz. 19:00
Gdynia, Park Kolibki
JUAN DE MARCOS AFRO-CUBAN ALL STARS [Kuba]
BESH O DROM [Węgry]
KILEMA [Madagaskar]
SEDAA [Mongolia / Iran]

Niedziela, 31 lipca, godz. 19:00
Gdynia, Scena Letnia Teatru Miejskiego
DHOAD - GYPSIES FROM RAJASTHAN [Indie]
PERUNIKA TRIO [Bułgaria]

ZESPOŁY

BONGA
[Angola]
Bonga Kwenda (właśc. José Adelino Barceló de Carvalho), lepiej znany jako BONGA, to żywa legenda afrykańskiej sceny muzycznej - wokalista i autor tekstów, buntownik i rewolucjonista, w którego żyłach płynie portugalska i afrykańska krew. Urodził się w Angoli, ale wyjechał z ojczyzny gdy miał 23 lata. Rozpoczął wtedy karierę sportowca w Benfice Lizbona, był nawet rekordzistą Portugalii w biegu na 400 m - Angola była wtedy częścią "kolonialnego imperium" Portugalii. Zakończył karierę sportową w 1972 r. i od tego czasu całkowicie poświęcił się muzyce. Jego twórczość to wyważona mieszanka folku portugalskiego, typowych dla Angoli rytmów semba i kizomba oraz elementów latynoskich. Obecnie jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych artystów afrykańskich. Jego podejście do muzyki i zaangażowanie polityczne spowodowało, że wielokrotnie porównywany był do takich postaci jak np. Fela Kuti. Koncerty Bongi to prawdziwa muzyczna uczta - jego muzyka trafia z łatwością zarówno do wielbicieli kultury luzofońskiej, fanów portugalskiego fado i morny z Wysp Zielonego Przylądka, jak i do zwolenników bardziej energetycznych rytmów Afryki, a także wszystkich otwartych na nowe doznania muzyczne.
www.myspace.com/bongaangola

KEL ASSOUF
[Niger / Mali / Mauretania / Algieria / Ghana / Nigeria / Francja]
KEL ASSOUF to owoc współpracy artystów pochodzących z Afryki i Europy. Ich kompozycje osadzone są głęboko w tradycji Tuaregów, jednak wzbogacone przez pochodzenie i osobowość każdego z członków grupy. Współczesna muzyka tuareska często określana jest jako "Desert Blues" lub "Sahara Blues". Do tego nurtu zaliczyć można również twórczość Kel Assouf, jednak w ich przypadku można doszukać się jeszcze takich wpływów jak reggae czy afrobeat. Grupa została założona w 2006 roku w Brukseli przez dwóch tuareskich muzyków (Anana Harouna i Omar Mokhtar), którzy znaleźli schronienie w Belgii po tym, jak zostali zmuszeni do opuszczenia swego kraju. Od początku działalności zespół budował swój wizerunek opierając się na dwóch ideach: promocji dziedzictwa Tuaregów i otwartości na wpływy innych kultur. Zespół aktywnie wspiera długoletnią walkę tego saharyjskiego ludu o niezależne państwo. Tematyka poruszana w utworach Kel Assouf często dotyka problemów społecznych współczesnych Tuaregów, głównie związanych z porzucaniem wędrownego trybu życia, masową migracją i odtrącaniem narodowej tożsamości koczowników. Większość piosenek grupa wykonuje w języku tamaszek - uważanym za wspólny język Tuaregów zamieszkujących obszar Mali, Nigru, Algierii, Mauretanii czy Burkina Faso.
www.kelassouf.com

SVJATA VATRA
[Ukraina / Estonia]
SVJATA VATRA to ukraińsko-estońska grupa, którą powołał do życia Ruslan Trochynskyi, były członek dobrze znanej polskim fanom formacji Haydamaky. Muzycy zespołu określają swoją muzykę jako fire-folk. Słuchając utworów Svjata Vatra (po ukraińsku "święty ogień") można odnieść wrażenie, że fire-folk to muzyka rozgrzana do czerwoności ognistym wschodnim duchem i mimo wykorzystania nordyckiego instrumentarium, odżegnująca się od północnej tradycji. Ukrainiec Ruslan Trochynskyi łączy charyzmatyczną grę na puzonie z energetycznym wokalem, dodatkowo wzbogacając to o brzmienie gruzińskiego instrumentu duduki. Co ciekawe, rytmika jego gry zależy od...kosy, bo to właśnie ona służy wokaliście do wybijania, czy raczej - w tym przypadku - "wycinania" rytmu. Oprócz niego zespół tworzy czterech Estończyków - wszyscy otrzymali wykształcenie muzyczne i są mistrzami gry na swoich instrumentach. Akordeon, estońskie dudy, drumle, piszczałki i ogromne bogactwo instrumentów perkusyjnych z różnych zakątków Europy w świetnych aranżacjach wokalnych odkrywa nieznane muzyczne światy.
www.myspace.com/svjatavatra

BUBLICZKI
[Polska]
Grupa BUBLICZKI powstała w lipcu 2007 roku w Brusach na Kaszubach. Założycielem i pomysłodawcą powstania grupy jest Mateusz Czarnowski, który pod wpływem doświadczeń i praktyki z muzykami ludowymi z całego świata, namówił przyjaciół z kapeli ludowej "Krëbane" do wspólnego grania. W ten sposób zebrało się 6 osób o różnych muzycznych charakterach ale o jednej kaszubskiej tożsamości. Nowym pomysłem było ubranie folkloru polskiego i kaszubskiego w nową, inną niż dotychczas, wschodnią stylistykę. Pojawiły się zatem elementy muzyki klezmerskiej i bałkańskiej, które w zestawieniu z kaszubskim folklorem stworzyły nową, wyjątkową wartość. Na koncertach zespół wykonuje wybuchową mieszankę brzmień bałkańskich orkiestr dętych, kapel klezmerskich i naszych rodzimych melodii ludowych. Muzyka nadaje się zarówno do szalonej zabawy jak i zadumy. Teksty piosenek, śpiewane często w tradycyjnej gwarze, w zestawieniu z wpadającymi w ucho melodiami z krajów Europy Wschodniej, stanowią oryginalną i wyjątkowo smakowitą całość.
www.bubliczki.com

JUAN DE MARCOS AFRO-CUBAN ALL STARS
[Kuba]
AFRO-CUBAN ALL STARS to formacja stworzona w 1997 roku przez Juana de Marcosa Gonzáleza, założyciela i lidera legendarnej grupy Sierra Maestra oraz współinicjatora kultowego projektu Buena Vista Social Club. "All Stars" to w tym wypadku bardzo trafne określenie - wielu członków formacji stało się czołowymi gwiazdami kubańskiej muzyki granej na całym świecie i przeszło do legendy sceny world (wystarczy wspomnieć choćby nieżyjących już: Ibrahima Ferrera czy Rubéna Gonzáleza). Także "Afro-Cuban" to cenna wskazówka przy określaniu tego, co prezentują na scenie Kubańczycy. Wykonywany przez nich son jako styl muzyczny narodził się w XVI wieku na wyspie Hispaniola, będąc połączeniem muzyki hiszpańskiej z rytmami i instrumentami perkusyjnymi afrykańskich plemion bantu i arará.
To właśnie Juan de Marcos González był głównym prowodyrem przywrócenia świetności i pamięci muzyki son wraz z jej tradycyjnym instrumentarium i technikami wokalnymi. Jednak powołany przez niego do życia projekt daleki jest od prezentowania tego, co już zabrzmiało w muzyce son. Do zespołu zaprasza młodych muzyków i eksperymentuje ze współczesnymi nurtami obecnymi w muzyce kubańskiej. Afro-Cuban All Stars to więc nie tylko son. Zespół dokonuje fuzji różnych nurtów obecnych w kubańskiej kulturze. W ich utworach usłyszymy więc rozmaite inspiracje muzyczne, takie jak chachachá, salsa, bolero, timba, guajira, danzón czy rumba.
www.afrocubanallstarsonline.com

BESH O DROM
[Węgry]
Pochodzący z Węgier zespół BESH O DROM uważany jest za jeden z najlepszych europejskich zespołów grających muzykę bałkańską. Czerpią inspiracje z wielu odmiennych tradycji. W ich muzyce słychać motywy węgierskie, żydowskie, cygańskie i orientalne. Siłą zespołu jest niezwykła sekcja dęta, odznaczająca się niesamowita energią. Skomplikowana ornamentyka bałkańska łączy się w ich graniu ze współczesnym myśleniem o muzyce. Muzyka Besh o droM jest zarazem akustyczna i elektroniczna, ludowa i miejska, zachodnia i wschodnia, podobnie jak Budapeszt, z którego pochodzą - miejsce na styku kultur i tradycji...
Etniczne korzenie ich muzyki tkwią na Bałkanach, jednak doszukać się można także innych wpływów - często zaskakujących, takich jak np. punk rock, któremu zawdzięczają niesamowitą energię i jazz, który zaprowadził grupę w kierunku ciekawych improwizacji.
Zespół wielokrotnie występował na najbardziej uznanych światowych festiwalach (np. Womad), a ich płyty wydawane były przez cenione firmy, jak choćby Asphalt Tango Records z Niemiec.
www.beshodrom.hu

KILEMA
[Madagaskar]
Pochodzący z Madagaskaru KILEMA (Clement Randrianantoandro) dorastał otoczony tradycyjną muzyką swego kraju. Sam budował rożnego rodzaju instrumenty i sam uczył się na nich grać. Dzięki temu szybko został wirtuozem takich malgaskich instrumentów jak marovany, kabosy czy katsa. W 1993 roku przeniósł się do Francji, gdzie został członkiem jednego z najważniejszych zespołów z Madagaskaru - grupy Justin Vali Trio, z którą nagrał płytę dla Real World - legendarnej wytworni Petera Gabriela. Zaowocowało to długą trasą koncertową na festiwalach Womad, koncertowali także w Japonii, Australii, Nowej Zelandii czy w USA. Kiedy trio rozpadło się w roku 1997 Kilema stał się głównym ambasadorem tradycyjnej muzyki malgaskiej i skupił się na studiowaniu gry na marovany. Ten wyjątkowy instrument - rzadko spotykany także na samym Madagaskarze - wykonany jest głównie z materiałów z odzysku, w formie prostokątnej skrzynki z dwunastoma strunami (zrobionymi z linek hamulców rowerowych) umieszczonymi po obu stronach pudła. Kilema obecnie mieszka w sercu Andaluzji, gdzie współpracuje zarówno z Malgaszami jak i muzykami hiszpańskimi.
www.kilema.com

SEDAA
[Mongolia / Iran]
SEDAA to projekt łączący tradycyjną muzykę Mongolii z brzmieniem Orientu. Efekt jest wyjątkowy i fascynujący. Grupę tworzą wspaniali muzycy: Nasaa Nasanjargal i Naraa Naranbaatar, którzy studiowali tradycyjne techniki śpiewu i grę na instrumentach smyczkowych, Ganzorig Davaakhuu - wirtuoz mongolskich cymbałów strunowych oraz irański multiinstrumentalista Omid Bahadori. Ich twórczość ukazuje słuchaczom egzotyczny świat znajdujący się gdzieś pomiędzy szeroko pojętym Orientem, a mongolskim stepem. Podstawę ich kompozycji tworzą akustyczne brzmienia pochodzące z różnorodnych instrumentów ludowych oraz tradycyjne sposoby śpiewu kultywowane od setek lat przez społeczność mongolskich nomadów, polegające na wydobywaniu kilku tonów za jednym razem. Niskie gardłowe brzmienie (kargyraa) oraz zadziwiający harmoniczny śpiew alikwotowy (hömii lub khoomei) z towarzyszeniem pełnych melancholii dźwięków fideli morin khuur i posiadających 120 strun cymbałów mieszają się z pulsującymi orientalnymi rytmami tworząc niepowtarzalny, mistyczny klimat. Ostro, melancholijnie, kolorowo i widowiskowo.
www.sedaamusic.com

DHOAD - GYPSIES FROM RAJASTHAN
[Indie]
Grupa DHOAD - GYPSIES FROM RAJASTHAN jest znanym na całym świecie ambasadorem kultury Radżastanu. Miejsca w północno-zachodnich Indiach, kojarzonego z pustynią Thar, bogatymi maharadżami i pałacami z baśni "z tysiąca i jednej nocy". Kulturowe dziedzictwo tej krainy to wędrowni trubadurzy, grajkowie zabawiający władców i ich świtę, pradawna muzyka i duchowa tradycja przekazywana z pokolenia na pokolenie przez poetów, muzyków, tancerzy, połykaczy ognia i fakirów. Dhoad kultywuje i przekazuje to dziedzictwo na całym świecie - jego niezwykłą magię i autentyzm. Grupę tworzą artyści z jednego regionu, ale różnych wyznań (muzułmanie i hinduiści), społeczności, "kast" artystycznych. Łączy ich kultura Radżastanu, muzyka i obrzędy. Muzycznie to znane powszechnie rytmy Indii, zarówno spokojne i medytacyjne, jak i dynamiczne i taneczne. Śpiewacy przygrywają sobie na kastanietach, harmonium, tabli i dholaku, a dodatkowe wrażenia artystyczne zapewnia tancerka - czaruje różnobarwnością kreacji i giętkością ciała. Na scenie pojawia się także fakir pokazujący niesamowite sztuczki dzbanem pełnym wody, chodzenie po gwoździach czy połykanie ognia. Atmosfera podczas ich koncertów jest zawsze niezwykle gorąca i umiejętnie podsycana przez artystów. Dhoad to prawdziwi szołmeni, szamani sceny, wciągający publiczność do wspólnej zabawy.
www.dhoad.com

PERUNIKA TRIO
[Bułgaria]
Przepiękne i przejmujące akustyczne harmonie to symbol PERUNIKA TRIO, głęboko zakorzenionego w krajobrazie południowej Bułgarii. Ich tradycyjne i nostalgiczne pieśni przywodzą na myśl dawne czasy, kiedy to wokalne harmonie odgrywały ogromną rolę w codziennym życiu Bałkanów. Świat zachwycił się tym brzmieniem za sprawą legendarnego już Tria Bulgarka, którego utwór powędrował w kosmos na pokładzie sondy Voyager. Zachwyciła się też tą muzyką Kate Bush, zapraszając artystki do wspólnych nagrań, a jeden z bułgarskich chórów - Le Mystere des Voix Bulgares do dzisiaj zachwyca na całym świecie zapełniając największe sale koncertowe. Perunika Trio - zespół założony w 2005 roku przez młodą wokalistkę - Eugenię Georgievą podąża ścieżką wytyczoną właśnie przez wspomnianych już twórców. Jest to jednak nowe pokolenie, które poprzez swoją działalność kultywuje tradycje coraz częściej zapominane przez swoich rówieśników. Dziewczęta nadają tradycyjnej muzyce nowoczesne formy, tchną w nią świeżą energię i pokazują, że tradycja długo może pozostać żywa wśród ludów Bułgarii.
Koncerty Perunika Trio to nie tylko przepiękna muzyka, ale także słowo - artystki pomiędzy utworami żywo opowiadają na temat bułgarskich tradycji przekazując słuchaczom pełny obraz świata, w którym wyrosły.
www.myspace.com/perunika

IMPREZY TOWARZYSZĄCE:

Pokazy filmowe - CINEMA GLOBALTICA
Klub Riwiera
Gdynia, ul. Zawiszy Czarnego 1
(przy wejściu na Bulwar Nadmorski - Plaża Śródmieście)

Środa, 27 lipca, godz. 18:00

ŚWIĘTY OGIEŃ (Püha Tuli)
Reżyseria: Erik Norkroos
Produkcja: Estonia, 2010
Czas trwania: 52 minuty
Film przedstawia historię Ruslana Trochynskyi'ego - folkowo-rockowego muzyka, lidera zespołu SVJATA VATRA (byłego członka grupy Haydamaky). Mówi o jego osiedleniu się w Estonii, o jego miłości, stworzeniu zespołu wspólnie z czterema estońskimi muzykami, znaczeniu jakie wywarł zespół zarówno na scenę folkową w Estonii jak i na Ukrainie. To film o integracji w życiu i sztuce. Większość zdjęć została nakręcona latem 2009 roku, podczas wyprawy muzyków do Rumunii i w ukraińskie Karpaty. Poznajemy zapomnianych ludowych muzykantów, zwykłych ludzi żyjących z dala od współczesnych technologii, a wszystko to na tle przepięknych krajobrazów. Dodatkowo w filmie pojawiają się także wybrane fragmenty koncertów grupy.

PRZEŁAMUJĄC CISZĘ - MUZYKA AFGANISTANU (Breaking the Silence - Music of Afghanistan)
Reżyseria: Simon Broughton, Mike Wooldridge
Produkcja: Wielka Brytania, 2002
Czas trwania: 60 minut
Film opowiada o powrocie muzyki do Afganistanu, powolnym jej odradzaniu się po upadku rządów Talibów, kiedy to muzyka była zakazana, a instrumenty publicznie niszczone. Wykorzeniana surowymi nakazami koranicznymi, teraz z żywym uporem powraca w należne jej miejsce publiczne. Wszystko to oglądamy przez pryzmat historii różnych ludzi, którzy na co dzień borykali się z problemami spotkania wielkiej kultury islamu i jej wpływowych mistyków z muzyką. Film dokumentuje trudne momenty z życia Afgańczyków w ich wyniszczonym wojnami kraju.

Czwartek 28/07/2011, godz. 18:00

AMRAR I GRIOCI - O SZALEŃSTWACH PEWNEGO ETNOLOGA
Reżyseria: Władysław Rybiński, Urszula Murasiewicz
Produkcja: Polska, 2010
Czas trwania: 47 minut
Ten pełen ciepła i wzajemnej akceptacji dokument pokazuje Afrykę, jakiej nie znamy. Spotkanie przybyłego z zaśnieżonej Warszawy etnologa z przepełnionymi dumą ze swych tradycji Tuaregami staje się opowieścią o tym, że mimo odległości geograficznej i kulturowej, tak naprawdę, dzieli nas niesłychanie mało.
Poznajemy sylwetkę doktora Adama Rybińskiego, polskiego etnologa od lat zajmującego się badaniem kultury koczowników z Sahary. Towarzyszymy mu w przygotowaniach i podróży do Mali, gdzie chce poznać pracujących tam griotów - opowiadaczy historii i nadwornych śpiewaków tuareskich wodzów. Jego przyjazd jest wydarzeniem dla całej wioski. Tuaregowie witają go serdecznie, ofiarowują prezenty, przygotowują koncert. Robią wszystko, by dać mu szansę zrealizowania planu badań...
Film "Amrar i Grioci" zajął pierwsze miejsce oraz zdobył nagrodę publiczności na tegorocznym Przeglądzie Filmów Etnologicznych w Łodzi.

SUFICKA DUSZA - MISTYCZNA MUZYKA ISLAMU (Sufi Soul - The Mystic Music of Islam)
Reżyseria: Simon Broughton
Produkcja: Wielka Brytania, 2005
Czas trwania: 49 minut
W czasach kiedy muzułmańscy ekstremiści dominują czołówki gazet, pisarz i historyk, William Dalrymple, odsłania przed widzami zupełnie odmienną twarz islamu. Film śledzi jego osobistą podróż w muzyczną i mistyczną sferę muzułmańskiej religii, gdzie poznaje i prezentuje tradycje muzyki sufich, czyli wyznawców różnorakich nurtów mistycznych tej religii w Syrii, Turcji, Pakistanie, Indiach i Maroku. Przez setki lat dla wyznawców sufi na całym świecie muzyka tkwi w centrum ich tradycji i jest sposobem zbliżenia się do Boga.
Niezwykle malarski, wzbogacający film, który przez pryzmat muzyki pokazuje postawę duchową opartą na empatii, tolerancji, zrozumieniu.
Wśród występujących artystów pojawili się: Youssou N'Dour, Rahat Fateh Ali Khan, Mercan Dede, Abida Parveen, Sain Zahoor, Kudsi Erguner i wielu innych.

Wszystkie filmy w polskiej wersji językowej.

WSTĘP NA POKAZY FILMOWE BEZPŁATNY

Warsztaty

Piątek 29/07/2011, godz. 10:00
Gdynia, Park Kolibki, Rotunda (lążownia)
Warsztaty perkusyjne

Zajęcia perkusyjne dedykowane są głównie orientalnym rytmom. Uczestnicy mogą zagłębić się we wspaniałym świecie rytmu poprzez klaskanie, tupanie oraz grę na różnorodnych bębnach. Rozwinięciem warsztatów jest poznanie technik gry na różnych rodzajach tradycyjnych bębnów, nauka podstawowych rytmów i ćwiczeń wspomagających koordynację. Podsumowaniem całości jest nauka aranżacji rytmów i gry w grupie.
Uczestnicy powinni zabrać ze sobą własne bębny.
Zajęcia prowadzi: Omid Bahadori
Czas trwania: 3 godziny z 30-minutową przerwą

Piątek 29/07/2011, godz. 15:00
Gdynia, Park Kolibki, Rotunda (lążownia)
Warsztaty śpiewów alikwotowych (Hömmii lub Khoomei) i niskiego gardłowego śpiewu (Kargyraa)

Podczas warsztatów można nauczyć się fascynujących, unikalnych technik wokalnych używanych głównie w Mongolii i Tuwie. Sztuka alikwot, charakteryzująca się tym, że podczas śpiewu wydobywane są co najmniej 2 dźwięki jednocześnie, jest w zasadzie do opanowania dla każdej osoby, która potrafi mówić - i to jest podstawowym celem warsztatów. Dalsza część zajęć poświęcona jest specyfice mongolskiego stylu Höömii. Kolejna technika to Kargyraa - niskie gardłowe śpiewy, gdzie dźwięk podstawowy obniżony jest o oktawę, co powoduje, że brzmienie głosu staje się wibrujące i nabiera mistycznego charakteru.
Zajęcia prowadzą: Naraa Naranbaatar, Nasaa Nasanjargal, Omid Bahadori
Czas trwania: 3 godziny z 30-minutową przerwą

Sobota 30/07/2011, godz. 11:00
Gdynia - Orłowo, Promenada Królowej Marysieńki
Warsztaty tradycyjnych tańców estońskich i ukraińskich

Labajalg to estońska forma taneczna - bardzo wesoła i często spotykana w krajach nordyckich, w której tancerze trzymając się za ręce tworzą rodzaj węża. Tancerz znajdujący się na początku prowadzi węża załamując go w różnych kierunkach i tworząc "węzły", będące wyjątkowym wyzwaniem dla tancerzy - muszą być one bowiem "rozwiązane" bez rozrywania węża. Przy odrobinie zapału i z towarzyszeniem dźwięków estońskich dud, taniec Labajalg może ciągnąć się przez długi czas. Forma tego tańca prawdopodobnie nie uległa zmianie od czasów wikingów. Pozostałe tańce prezentowane na warsztatach to estoński Nõianeitsi i ukraińska Ardyalynka.
Zajęcia prowadzi: Ruslan Trochynskyi
Czas trwania: 45 minut

UDZIAŁ WE WSZYSTKICH WARSZTATACH BEZPŁATNY - ILOŚĆ MIEJSC OGRANICZONA.
Rezerwacja miejsc poprzez wysłanie e-maila z hasłem WARSZTATY na adres festiwal@globaltica.pl

Wystawa

29/07-07.08/2011, otwarcie: Piątek, 29 lipca, godz. 18:30
Gdynia, Park Kolibki, Rotunda (lążownia)

Tuaregowie z Mali i Nigru
Jest takie miejsce na ziemi, gdzie mężczyźni noszą miecze i włócznie, gdzie kobiety opisują w pieśniach czyny bohaterów, a sprzeniewierzenie się zasadom honoru grozi wykluczeniem ze społeczności. Takie prawa, obyczaje i sytuacje mają miejsce do dziś w Afryce, na pustyni w Nigrze i Mali - u Tuaregów. Zebrane na wystawie fotografie odbiegają od tych, jakie zwykle obrazują Afrykę -nie ma na nich wojen, nędzy i chorób. Jest uczucie zachwytu dla piękna i różnorodności tamtejszego świata. Nasza wiedza o Tuaregach jest szczątkowa, zdobywana w sposób przypadkowy, niekiedy przy okazji spektakularnych wydarzeń, jak choćby arabska wiosna ludów. Poza tym ich obraz żyje w zbiorowej wyobraźni w postaci Volkswagena Tuarega, reklamy kawy z Tuaregiem w tle oraz logotypu rajdu Paryż - Dakar, choć ten już dawno opuścił Afrykę. Wystawa fotografii Adama i Władysława Rybińskich (naukowców, fascynatów, znawców Afryki) przybliża tę jakże ciekawą, a wciąż niezbyt znaną kulturę.

Informacja o biletach

Przedsprzedaż  (do 22.07.11)
Bilet na jeden dzień - 20 zł
Karnet na dwa dni - 30 zł
Trzeci dzień – wstęp wolny

Cena od 22.07
Bilet - 25 zł
Karnet - 35 zł

W przypadku kupowania biletów w sieciach, do podanych powyżej kwot należy doliczyć marżę sieci w wysokości 3 zł (do 22. lipca) lub 4 zł (po 22. lipca)

Punkty sprzedaży biletów od 15.05: Ticketpro, Eventim, Salony Empik.

W drugiej połowie maja: Bilety dostępne bez marż w punkcie PTTK (ul. 3 maja 27, Gdynia, tel 58 621 77 51)

Wstęp na imprezy towarzyszące wolny.

Przeczytaj także