stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Festiwal Kultur Świata Globaltica odbędzie w dniach 20-22 lipca. To już 18 edycja festiwalu, który od 2005 roku odbywa się w Gdyni (z przerwą w 2020 roku spowodowaną pandemią). Jak w poprzednich latach pierwszy dzień festiwalu to wyjątkowy, kameralny koncert otwarcia, a w piątek i sobotę dźwięki muzyki z całego świata wypełnia zabytkowy i malowniczy park Kolibki położony nad samym morzem na granicy Gdyni i Sopotu.

lip'25 2-5

środa - sobota

bilety 519 - 1089 zł
Kup bilet
lip'25 18-20

piątek - niedziela

bilety 160 zł
Kup bilet
Co ważne, na festiwalu nie zobaczymy tych tradycji w "muzealnej" formie, zobaczymy raczej żywotność kulturowych inspiracji, odnajdziemy te obszary, gdzie kulturowe korzenie spotykają się ze współczesnością, gdzie to, co osadzone w tradycji staje się pożądane we współczesnej kulturze. Zapraszani muzycy ocalają tradycje od zapomnienia, czerpią z korzeni, by zaprezentować je we współczesnej odsłonie - oryginalne połączenia muzyczne to znak firmowy wielu zespołów, jakie zaprezentowały się w ciągu poprzednich edycji Festiwalu Globaltica. Głównym obszarem działania jest muzyka, jednak festiwal prezentuje także twórczość z innych dziedzin, takich jak literatura, sztuki plastyczne, fotografia czy film.

folk / reggae / world - koncerty w Trójmieście


PROGRAM FESTIWALU



Główne wydarzenia festiwalowe zlokalizowane są w zabytkowym Parku Kolibki w Gdyni - to przestronna łąka otoczona drzewami, położona nad samym morzem, a jednocześnie znajdująca się przy głównej arterii na granicy Gdyni i Sopotu. Naturalne zalety tego miejsca, nieporównywalne do zamkniętej przestrzeni sali koncertowej, sprzyjają stworzeniu niepowtarzalnej imprezy na wysokim poziomie artystycznym.

ARTYŚCI:

DUOUD
(Tunezja / Algieria)

DuOuD tworzą urodzony w Tunezji Jean-Pierre Smadja (Smadj) i Algierczyk Mehdi Haddab, znany ze współpracy z uznanym francuskim trio Ekova, a ostatnio także z grupą Speed Caravan. Ich wspólny projekt to spotkanie tradycyjnego, ale i niezwykle wysublimowanego instrumentu, jakim jest klasyczna arabska lutnia oud z muzyką elektroniczną. Ten rezydujący we Francji północnoafrykański duet łączy swoje muzyczne dziedzictwo z najróżniejszymi współczesnymi stylami, takimi jak breakbeat, techno, wplatając także elementy jazzu i rocka, czego efektem jest ich wyjątkowe, nowoczesne brzmienie. Muzycy będący prekursorami eksperymentów z oud, koncentrują się na zgłębianiu możliwości dźwiękowych tego pięknego instrumentu i nadaniu mu zupełnie nowego wymiaru.

IVO PAPASOV & HIS WEDDING BAND
(Bułgaria)

Ivo Papasov, postać legendarna - wirtuoz klarnetu, twórca współczesnej muzyki bałkańskiej, już dawno stał się ważną częścią światowej kultury. Muzykę na żywo zaczął grać ze swoim ojcem w wieku 12 lat, a mając lat 16 już występował w zespole weselnym. Urodzony na granicy Bułgarii, Grecji i Turcji, w mieście Kurdzali we wschodnich Rodopach, Papasov gra bułgarską muzykę weselną, którą rozwinął w unikalny, osobisty styl - z międzynarodowymi wpływami muzyki tureckiej, greckiej, bałkańskiej i romskiej, a także jazzu, funku i rocka. Przyjmując niekonwencjonalne podejście do tradycji, zrewolucjonizował ją. Jego niezwykła wirtuozeria i biegła znajomość instrumentu szybko zapewniły mu pozycję najbardziej poszukiwanego artysty weselnego w Bułgarii lat 70-tych.

KANTA DAB DAB
(Nepal)

Grupa Kanta dAb dAb wykorzystując brzmienie sitaru, basu i instrumentów perkusyjnych łączy tradycyjną i klasyczną muzykę nepalską z elementami zachodnimi tworząc wyjątkową, pełną improwizacji fuzję będącą znakiem charakterystycznym współczesnego Nepalu. Ich muzyka mająca swe źródła w wysokich Himalajach przenosi słuchacza w odległe rejony, gdzie klasyczne ragi, nepalskie melodie ludowe i współczesny groove przenikają się nawzajem. Zespół powstał w 2014 roku i wydał swój debiutancki album już dwa lata później. Płyta odniosła ogromny sukces na lokalnym rynku, zdobywając uznanie zarówno publiczności, jak i krytyków muzycznych. Jako jeden z niewielu zespołów z Nepalu regularnie koncertują na świecie odwiedzając cenione festiwale jazzowe i world music. Grali m. in. w Finlandii, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Danii czy Japonii.

LELA NAKEURI & CAUCASUS
(Gruzja)

Lela Nakeuri to młoda wokalistka z górskiego regionu Pszawi we wschodniej Gruzji. Szeroko rozpoznawalna w swoim ojczystym kraju, jednak wciąż mało znana poza jego granicami - dla wytrawnych słuchaczy to prawdziwe odkrycie i ukryty klejnot. Od dzieciństwa wykonuje tradycyjne pieśni. Ukończyła Uniwersytet Teatru i Kina Shota Rustaveli, posiada również dyplom w dziedzinie kapelmistrzostwa. Jest członkinią rodzinnego zespołu Nakeuri, a od 2018 roku główną wokalistką projektu muzycznego Caucasus stworzonego wspólnie z kilkoma z najważniejszych muzyków współczesnej Gruzji. Wszyscy oni mają wieloletnie doświadczenie na lokalnej scenie grając w wielu zespołach, w tym w jednym z najbardziej utytułowanych - grupie Chveneburebi. Lela swoim niezwykłym, delikatnym i jednocześnie mocnym głosem śpiewa środkowe i górne partie, które są ważnymi elementami zasad gruzińskiej polifonii. Każdy z pozostałych wokalistów zespołu jest też znakomitym instrumentalistą - grają m.in. na takich tradycyjnych instrumentach jak panduri czy chonguri (instrumenty strunowe), a także doli (rodzaj bębna). Połączyła ich chęć kultywowania tradycji przodków i miłość do lokalnej muzyki. W swoim bogatym repertuarze wykorzystują tradycyjne pieśni gruzińskie, a także własne kompozycje, często wzbogacone o współczesne podejście do tworzenia muzyki.

MOKOOMBA
(Zimbabwe)

Mokoomba to niesamowicie utalentowana sześcioosobowa ekipa z Victoria Falls (Zimbabwe), która przez krytyków została okrzyknięta najbardziej ekscytującym zespołem z Afryki XXI wieku. Muzycy mają na swoim koncie występy w ponad 40 krajach, na największych i najbardziej prestiżowych scenach świata. Koncertowali między innymi na festiwalu Sziget, Roskilde, North Sea Jazz, w nowojorskim Apollo Theatre, na New Orleans Jazz i w wielu innych miejscach. Wszyscy oni dorastali jako przyjaciele w miasteczku Chinotimba. Podczas gdy większość mieszkańców Zimbabwe należy do grupy etnicznej Shona lub Ndebele, członkowie zespołu reprezentują różne grupy etniczne, w tym Luvale, Nyanja i Tonga. Zaczęli grać razem w 2001 roku, a Mokoomba została oficjalnie utworzona w roku 2008.

PIOTR DAMASIEWICZ INTO THE ROOTS
(Polska)

Piotr "Damas" Damasiewicz (kompozytor, trębacz, multiinstrumentalista, edukator, podróżnik oraz kurator międzynarodowych platform muzycznych) w swojej twórczości udowadnia, że jazz wcale się nie skończył, a wręcz przeciwnie: rozwija się na wielu poziomach, a wzbogacany elementami np. muzyki tradycyjnej nabiera całkowicie nowego wymiaru. Etniczność i naturalna ekspresja, kontekst miejsca, jego ducha i specyfiki kulturowej - to elementy niezbędne do zrozumienia specyfiki powstania projektu Into the Roots.

SAHIB PASHAZADE DUO
(Azerbejdżan)

Sahib Pashazade i Kamran Karimov to dwaj wirtuozi Mughamu pochodzący z "Kraju ognia", jak często nazywa się Azerbejdżan.
Mugham - klasyczna muzyka Kaukazu - (wpisana w 2003 roku na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO) ma swoje korzenie w muzyce perskiej i arabskiej i jest wysoce złożoną formą muzyki artystycznej o ściśle zrytualizowanym wykonaniu. Ale ponieważ tradycja ta przekazywana była głównie ustnie, muzycy tacy jak Pashazade i jego długoletni kompan Kerimov mają wystarczająco dużo miejsca, aby swobodnie interpretować wykonywane utwory i włączać szeroką gamę improwizacji do swoich koncertów. Ten wielokrotnie nagradzany duet na scenie zawsze gra z wielką intuicją, wyczuciem i wzajemnym szacunkiem, celebrując starożytną muzykę mugham w nowoczesny i urzekający sposób.

SAHRA HALGAN
(Somaliland)

Sahra Halgan, wokalistka i aktywistka kulturalna, jest prawdziwą światową ambasadorką Somalilandu - byłego brytyjskiego protektoratu na Półwyspie Somalijskim, a od 1991 roku niepodległego kraju, który po straszliwej wojnie domowej pozostaje wciąż nieuznawany przez społeczność międzynarodową. Artystka wykorzystuje swój piękny głos jako narzędzie do przekazywania światu wiedzy o jej ojczyźnie - kraju, o którego istnieniu większość społeczeństwa nie ma najmniejszego pojęcia.

SEPTETO SANTIAGUERO
(Kuba)

Dwukrotni zdobywcy nagrody Latin Grammy, zespół Septeto Santiaguero jest obecnie jednym z najważniejszych przedstawicieli kubańskiej sceny muzycznej. Ich repertuar to podróż przez różne style - Guaracha, Bolero, Trova, Danzón, Changüí czy Pilón - z dużym naciskiem na tradycyjne podejście do wykonania, które zostało porzucone przez wielu współczesnych muzyków kubańskich. Grupa wielokrotnie miała okazję dzielić scenę z najważniejszymi osobistościami muzycznymi w kraju i poza nim - wśród nich znaleźli się między innymi Omara Portuondo, Rubén Blades, Oscar D´León, José Alberto El Canario czy Gilberto Santa Rosa. W swojej ponad 27-letniej karierze artystycznej Septeto Santiaguero występowali na ważnych międzynarodowych scenach w Hiszpanii, Niemczech, Francji, Belgii, Azerbejdżanie, Finlandii, Estonii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Meksyku, Wenezueli, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i w wielu innych krajach.

SUSANA BACA
(Peru)

Susana Baca - trzykrotna zdobywczyni nagrody Latin Grammy, wokalistka, kompozytorka i etnomuzykolożka jest absolutną pionierką world music i jedną z najpopularniejszych artystek pochodzących z Peru. Mając afrykańskie korzenie poświęciła większość swojej kariery na zachowanie afro-peruwiańskich tradycji muzycznych swojego kraju i przedstawienie ich światu. Dorastała w Chorrillos, wiosce rybackiej na obrzeżach Limy, którą od czasów imperium hiszpańskiego zamieszkiwali potomkowie niewolników. Jako dziecko podziwiała kubańskich artystów, takich jak Beny Moré i Pérez Prado. Później, będąc studentką, zaczęła występować jako piosenkarka i poetka. Dzięki stypendiom mogła dalej śpiewać i jednocześnie pracować na rzecz przetrwania afro-peruwiańskiego dziedzictwa kulturowego w Instituto Negrocontinua, który założyła wraz z mężem, muzykiem Ricardo Pereirą. Kontynuowała tę walkę jako minister kultury w Peru w 2011 roku oraz w Komisji Kultury w ramach Organizacji Państw Amerykańskich (OPA).



Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    80-170 zł
20 lipca, 19:00 - koncert w Gdyńskim Centrum Filmowym 80 zł (od 1 lipca)
Karnet na 2 dni (koncerty na scenie głównej, 21-22 lipca 2023) 170 zł (od 1 lipca)
Dzień I (koncerty na scenie głównej, 21 lipca 2023) 100 zł (od 1 lipca)
Dzień II (koncerty na scenie głównej, 22 Lipca 2023) 110 zł (od 1 lipca)

Dzieci do 12 roku życia włącznie wchodzą na Festiwal za darmo pod opieką osoby dorosłej posiadającej bilet wstępu.