stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

23. Festiwal Jazz Jantar / jesień / październik

sty 11

sobota, g. 18:00

Gdynia,
bilety 60 - 80 zł
sty 23-24

czwartek - piątek, g. 20:00

Gdańsk,
bilety 89 zł
Program koncertów / październik
23.10.2020 / G.20.00

Johanna Summer (Niemcy)
ATT Trio

jazz - koncerty w Trójmieście


24.10.2020 / G.20.00
Damian Hyra Quartet
Brutah

25.10.2020 / G.19.00
Katharina Ernst
Adam Pierończyk / Sławomir Kurkiewicz

30.10.2020 / G.20.00
Tomasz Chyła Quintet
Franciszek Pospieszalski Sextet

31.10.2020 / G.20.00

Pavel Zlámal & PQ

__________

23.10.2020 / G.20.00

Johanna Summer (Niemcy) / Schumann Kaleidoskop / pierwszy raz w Polsce
ATT Trio / Młoda Polska
Johanna Summer (Niemcy) / Schumann Kaleidoskop / pierwszy raz w Polsce
Johanna Summer - fortepian
Wyjątkowy debiut, godny pochwały w dążeniu do łączenia odmiennych stylów - tak o "Schumann Kaleidoskop", tegorocznym solowym debiucie Johanny Summer, można było przeczytać na łamach magazynu Downbeat. W jej muzyce pobrzmiewają echa klasycznego repertuaru zainspirowanego przede wszystkim Robertem Schumannem (na albumie można usłyszeć fragmenty jego "Kinderszenen" oraz "Album Für Die Jugend" rozwinięte w autorskie improwizacje), free jazzu, a także popu w nastrojowym, nieco melancholijnym wydaniu.
Summer ledwie dwa lata temu ukończyła studia muzyczne w Dreźnie, a jeszcze przed zdobyciem dyplomu mogła się pochwalić albumem własnego tria - Juvenile oraz szeregiem nagród. To przyciągnęło uwagę krytyków, ale dopiero tegoroczne wydawnictwo okazało się przełomem, co najlepiej uchwycił portal Jazz Blues News, określając pianistkę mianem jednej z największych nadziei niemieckiego jazzu.
Techniczne popisy nie są dla dwudziestopięcioletniej artystki istotnym elementem prowadzenia muzycznej narracji, stawia przede wszystkim na styl przypominający opowiadanie historii, pełen dynamicznych zwrotów akcji, napięcia i fascynującej dramaturgii. Publiczność festiwalu Jazz Jantar będzie natomiast pierwszą w Polsce, która przekona się o tym na żywo.
ATT Trio / Młoda Polska / premiera
Tadeusz Cieślak - saksofon / Aleksander Żurowski - fortepian / Teo Olter - perkusja
Aleksander Żurowski (Żal), Teo Olter (Pokusa) i Tadeusz Cieślak (Brutah) łączą siły w nową supergrupę, jak sami się określają. Elektronika, piano, saksofon tenorowy i bębny budują konstrukcje trzymając groove i zapadając się w siebie falami improwizacji. Skrzyknęli się w październiku 2019 roku, właśnie nagrali swój pierwszy materiał, który będzie miał swoją premierę w Żaku.

___________
24.10.2020 / G.20.00


Damian Hyra Quartet / Z oddali / Młoda Polska
Brutah / Tribute to Detroit / Młoda Polska / premiera
Damian Hyra Quartet / Z oddali / Młoda Polska
Damian Hyra - wokal, gitara / Dominik Gawroński - trąbka / Ambroży Ranz - kontrabas / Dawid Opaliński - perkusja
Kwartet Damiana Hyry to zespół, który zwyciężył w tegorocznym konkursie "Jazzowy debiut fonograficzny" Instytutu Muzyki i Tańca. Owocem wygranej jest wydanie debiutanckiej płyty składu pod tytułem "Z oddali". Muzyka, która znalazła się na płycie jest połączeniem jazzu i improwizacji z autorskimi tekstami lidera. Muzycy kwartetu deklarują, że najważniejsze jest dla nich brzmienie, przestrzeń i przekaz muzyczny, także ten ukryty w słowach. Zespół zakwalifikował się do tegorocznej edycji konkursu Jazz nad Odrą.
Brutah / Tribute to Detroit / Młoda Polska / premiera
Tadeusz Cieślak - saksofon / Maciej Szwarc - gitara / Hubert Woźniakowski - bass / Bruno Jasieński - perkusja
Sami o sobie: Organiczny, jazzowy groove z dobrze przetrawionego jazzcore'u, hiphopu, afrobeatu i techno. Gdyby byli podróżą to do wnętrza góry, drzewa walącego się, gdy nikt nie słyszy albo do pierwszego w życiu gryza frytek z lodami waniliowymi. Od 2018 roku jedzą, śpią, pracują, grają to, co nienazwane, ale znajome. Grają to, co się wydarza, gdy z rutynowego błądzenia myślami wyrywa rwetes ulicy. Gdyby byli zwierzęciem, to tłustą muchą. Bruchą. Brutą.

__________
25.10.2020 / G.19.00

Katharina Ernst (Austria) / Extrametric
Adam Pierończyk / Sławek Kurkiewicz / Polska Scena Jazzowa
Katharina Ernst (Austria) / Extrametric
Katharina Ernst - perkusja, kalimba, elektronika
Co można zrobić za pomocą wyłącznie zestawu perkusyjnego, przesterowanej kalimby i odrobiny elektroniki? Katharina Ernst udowadnia, że bardzo wiele, z jednej strony poszukując nowych, eksperymentalnych rozwiązań, z drugiej sięgając po rytmy, przy których trudno ustać w bezruchu.
Wiedeńska artystka współpracowała z bardzo różnymi twórcami, od free jazzowych projektów Kena Vandermarka przez uliczny teatr La Compagnie Luc Amoros po elecroclashowe Chicks On Speed. Dopiero jednak na Extrametric - solowym debiucie sprzed dwóch lat - w pełni ukazała własną wizję muzyki, w której najważniejsze są polirytmiczne, polimetryczne, dziwne i chaotyczne struktury oraz pojmowanie redukcji dźwięków jako sposobu na ukazanie ich złożoności.
Ernst występowała w Polsce już kilkukrotnie, między innymi wraz z japońską sekcją rytmiczną tworzoną przez Kazuhisę Uchihashiego oraz Mitsuru Nasuno czy w składzie Vienna Klezmore Orchestra podczas Nocy Klezmerów. Na Jazz Jantar z kolei po raz pierwszy przedstawi polskiej publiczności swoje najbardziej osobiste oblicze, czyli twórczość solową.

Adam Pierończyk / Sławek Kurkiewicz / Polska Scena Jazzowa / premiera
Adam Pierończyk - saksofon sopranowy i tenorowy / Sławomir Kurkiewicz - kontrabas
Adam Pierończyk i Sławek Kurkiewicz przez wiele lat występowali razem w zespołach legendarnego trębacza Tomasza Stańki. Fanom jazzu ich samych przedstawiać nie trzeba. W programie koncertu znajdą się kompozycje Adama Pierończyka w oryginalnych aranżacjach na ten nietypowy skład, jakim jest saksofon i kontrabas. Duet powstał z okazji 25-lecia pracy artystycznej Adama Pierończyka.

___________
30.10.2020 / G.20.00

Tomasz Chyła Quintet / Da Vinci / Młoda Polska / premiera
Franciszek Pospieszalski Sextet / 2nd Step / Młoda Polska / premiera
Tomasz Chyła Quintet / Da Vinci / Młoda Polska / premiera
Tomasz Chyła - skrzypce / Emil Miszk - trąbka / Krzysztof Handrych - gitara, elektronika / Konrad Żołnierek - kontrabas / Sławek Koryzno - perkusja
"Da Vinci", to czwarty album kwintetu Tomasza Chyły. Bodźcem do powstania nowej płyty jest osoba Leonarda da Vinci. Da Vinci, jako człowiek renesansu, utalentowany wszechstronnie, znany powszechnie jako artysta wizualny, był także muzykiem. Jako erudyta i osoba niezliczonych talentów jest z jednej strony inspiracją, z drugiej - wyzwaniem. Muzyka na "Da Vinci" stanowi połączenie muzyki chóralnej, jazzu, rocka oraz muzyki współczesnej.
Do udziału w projekcie zaproszono Emila Miszka (trąbka) oraz Krzysztofa Handrycha (gitara) a także chóry, z którymi Tomasz Chyła na co dzień współpracuje jako dyrygent: Cantores Veiherovienses (chór mieszany), a także Żeński Chór Kameralny przy I Liceum Ogólnokształcącym w Kościerzynie. W całość projektu zaangażowano ok. 50 osób.
Franciszek Pospieszalski Sextet / 2nd Step / Młoda Polska / premiera
Marek Pospieszalski - saksofon altowy / Jędrzej Łagodziński - saksofon tenorowy / Grzegorz Tarwid - fortepian, nord / Wiktoria Jakubowska - perkusja, media elektroniczne / Albert Karch - perkusja / Franciszek Pospieszalski - kontrabas
Zespół Franciszka Pospieszalskiego tworzą muzycy młodego pokolenia, dobrze znani gdańskiej publiczności z wcześniejszych edycji Festiwalu Jazz Jantar, którzy w poszukiwaniu nowych inspiracji, oraz w celu poszerzania horyzontów sztuki wyjechali na studia do Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze.

Inspiruje ich muzyka klasyczna, rock, jazz czy muzyka improwizowana. W 2017 roku ukazał się pierwszy album zespołu "1st level", o którym Bartek Chaciński pisał: "1st level" wydaje się określeniem swobodnej pozycji tej grupy muzyków, którzy potrafią iść właściwie w każdym jazzowym kierunku. Jak to bywa u Polaków, ładnie nawiązują do muzyki filmowej (...), ale czują też rocka i - co rzadkie, a dla mnie zawsze bardzo ważne - potrafią się wpisać także w ekscentryczne, nie do końca wyeksploatowane pomysły jazz-rockowej sceny europejskiej czy nawet francuskiego nurtu zeuhl. (...) "1st Level" to płyta krótka, mocna i dobitnie potwierdzająca (...), że nowa kapitalna polska generacja jazzowa narodziła nam się w państwie duńskim. (...) Słychać tu, że członkowie sekstetu dużo się w Kopenhadze nauczyli. Potężną - po skandynawsku grającą - sekcję rytmiczną konfrontują z dość finezyjnymi i lekkimi partiami fortepianu czy pianina elektrycznego. Wymykają się ze skandynawskiej formuły mocnego grania, prąc w kierunku ludowych zawijasów (...). A najlepsi są, gdy pianino elektryczne mija się w funkcji głównego głosu z saksofonami." (polifonia.blog.polityka.pl)
W Żaku sekstet przedstawi nowi materiał pod tytułem - jakżeby inaczej - "2nd step".

__________
31.10.2020 / G.20.00

Pavel Zlámal & PQ (Czechy)
Pavel Zlámal - saksofon / Martin Konvička - fortepian / Juraj Valenćik - kontrabas / Vaclav Pálka - perkusja
Kwartet Pavel Zlámal & PQ jest jednym z licznych projektów doświadczonego na polu jazzowych eksperymentów muzyka, kompozytora, improwizatora i pedagoga Pavla Zlámala. Zlámal, aktywny i stale rozwijający swą paletę stylistyczną twórca, przewodził już m. in. awangardowym składem Next Phase, dwoma różnymi jedenastoosobowymi free jazzowymi ensemble'ami: Brno Improvising Unit i Divergent Connection Orchestra, grał eksperymentalny fusion w ZKKP a także klasycznego rock n' rolla jako członek The 6 Fireballs. W Pavel Zlámal & PQ grający na saksofonach i klarnetach lider koncentruje się na poszerzaniu idiomu jazzu współczesnego. Do wspólnej gry zaprosił trójkę znakomitych młodych muzyków wywodzących się z dynamicznego środowiska skupionego wokół Akademii Muzyki i Sztuki im. Leoša Janáčka w Brnie oraz Akademii Jazzcampus z Bazylei: perkusistę Václava Pálkę, kontrabasistę Juraja Valenčíka oraz pianistę Martina Konvičkę.

Cechująca się bezpośredniością przekazu i otwartością interpretacji scenicznej muzyka zespołu Pavel Zlámal & PQ nawiązuje m.in. do wczesnych form free jazzu spod znaku Ornette'a Colemana oraz otwartości dokonań Charlesa Mingusa. "Nie dążę do szczególnego rozłamu w formule tego, co nazywamy współczesnym jazzem. Chodzi raczej o poddanie się fali." - mówi sam lider i autor materiału. Tytuł debiutanckiego albumu grupy Tyče nevyhnutelné (Nieuniknione przeszkody) jest wedle niego metaforą stabilności i porządku, których nie da się uniknąć w pracy kompozytora. Płyta znalazła się na trzecim miejscu podsumowania najlepszych albumów jazzowych 2018 czeskiego radia publicznego Český rozhlas. Na łamach portalu jazzport.cz Jan Hocek pisze: "Występ Pavla Zlámala i jego młodego kwartetu jeszcze bardziej wzmógł mój entuzjazm w kierunku znakomitego zeszłorocznego albumu (...) Lider przypomina Franka Zappę, który podobnie jak on silną ręką kontrolował wydarzenia na scenie - dynamikę, ekspresję jak i kierunek, w którym podążają część improwizowana i skomponowana. To autentyczna przygoda, nie ma tu nic pseudo- czy quasi-... Pod autorskim przewodnictwem Zlámala muzycy wypuszczali się w różne ścieżki, eksplorowali nieodkryte szlaki, nigdy jednak nie błądząc ani też nie brnąc w ślepe zaułki. Operowali na wszystkich obszarach jazzowej materii. (...)"
Obecnie zespół przygotowuje nowy materiał, który być może będzie można usłyszeć podczas koncertu w Klubie Żak już 31 października 2020 roku.

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    50 zł
Koncert w Sali Suwnicowej – liczba miejsc ograniczona do 80 miejsc; udział w koncertach przy zachowaniu dystansu i w masce.
Karnety Festiwalowe – należy zrobić rezerwację na adres kasa@klubzak.com.pl – po potwierdzeniu rezerwacji przez pracownika kasy należy odebrać wejściówkę najpóźniej 30 minut w dniu koncertu.
3. Bilety na marcowe koncerty nie będą honorowane na koncertach Festiwalu, które planujemy w październiku, listopadzie i grudniu (terminy: 23 – 25.10, 30-31.10 i 6 – 8.11.2020, 12.12.2020).
Przypominamy, że wszystkie bilety zakupione na marcowe koncerty można zwracać do 30 października 2020 (niżej informacja). Koncert Joshua Redman Quartet z 13.03.2020 jest wstępnie przełożony na 17.03.2021. Koncert Mary Halvorson’s Code Girl jest odwołany.

Przeczytaj także